Saturday, March 15, 2008

Berita Baik Buat ....... Penyokong Barisan Nasional

BN menang majoriti mudah

Bentuk kerajaan dengan majoriti dua pertiga di enam negeri, kejutan di lima negeri

KUALA LUMPUR-9th Mac 2008: Barisan Nasional (BN) mendapat mandat baru pada Pilihan Raya Umum Ke-12 apabila memperoleh 132 kerusi Parlimen pada jam 3 pagi ini bagi membolehkannya membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Bagaimanapun, gabungan 14 parti itu menerima kejutan apabila pembangkang menang di lima negeri, manakala beberapa pemimpin parti komponen, menteri dan timbalan menteri gagal mempertahankan kerusi mereka.

Sehingga jam 3 pagi ini, keputusan tidak rasmi menunjukkan Pas kekal berkuasa di Kelantan dengan majoriti dua pertiga apabila parti itu dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) memenangi 39 daripada 45 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

DAP pula, bersama Pas dan PKR, buat pertama kali dapat membentuk kerajaan negeri di Pulau Pinang. Sehingga berita ini ditulis, kerajaan negeri bagi Kedah, Selangor dan Perak belum dibentuk.

BN turut kehilangan banyak kerusi Parlimen di Wilayah Persekutuan. Daripada 13 kerusi yang dipertandingkan, BN hanya menang tiga kerusi - Putrajaya, Setiawangsa dan Labuan. BN melalui MCA dan Gerakan kalah di semua kerusi yang dimenangi sebelum ini.

No comments: